Round Texel 2012

Příjezd
Potřetí na Texelu. Příjezd v pondělí, ubytování. V úterý traktor s vlekem na pláž a stavba lodi. Tak trochu už rutina. Tu narušuje jen to, že letos budu závodit se synem Jáchymem, pro kterého to bude první závod na moři a ve vlnách. A to nebude lehké. Nebudeme jediná česká loď. Spolu s námi pojede hlavní sobotní závod okolo ostrova i F18 Hobie Tiger Honzy Kratochvíla a Honzy Kopůna. Na lodi Tekkat by se zde měl objevit další český jachtař Martin Šedivec, který se mnou závodil loni. Nemůže chybět ani Martina Barnetová, fotografka, takže se těšíme i na pořádné fotky.

Dutch Catamaran Open
Že to nebude pro naši posádku lehké ukazuje první závodní den ve středu na Dutch Catamaran Open. Vítr 7-10 m/s, vlny asi 1,5 m, na Texel nic dramatického, pro nás však ne tak jednoduché. V obratech jsme pomalí, ve vlnách se nám často nepodaří dotočit, Jáchym si zvyká na nárazy vln. Navíc máme technické problémy s „dolphin strikerem“, to je to táhlo vyztužující přední nosník zespodu. Upadla nám vzpěra a celý první den jezdíme bez něj. Loď je příčně měkká a hlavní plachta nejde zcela zavřít. Na jiné lodi bychom asi museli okamžitě odstoupit, hrozí zlomení předního nosníku. Již dřív jsem si ale náš přední nosník otestoval bez této výztuhy a spolehl jsem se, že vydrží. A vydržel.

Dalším problémem byly nevyzkoušené prodloužené trapézy. Skončilo to tím, že  Jáchym dvakrát spadl při závodu do vody. „Když jsem spadl do vody poprvé, tak mě to přestalo bavit. Pak se mi to začínalo postupně zase líbit, ale jen do té doby, než se mi utrhnul docela a žuchnul jsem tam zase“, řekl Jáchym poté, co jsme první závodní den vzdali a vrátili se na pláž. Před závodem nikdy nic neměnit!

Druhý den závodu Dutch Open ve čtvrtek sliboval menší vítr. Všechny závady odstraněny, vyrážíme na vodu. Podařilo se odjet čtyři rozjížďky. Vítr je menší, ideální pro nás, asi 4-7 m/s, odpoledne ještě dokonce slabší až zmizely i vlny. To jsem tady ještě neviděl. Daří se nám konečně předjíždět nějaké lodě, hlavně na zadní vítr. Večer jsme po šesti hodinách na moři úplně hotoví.

Český Hobie Tiger s posádkou dvou českých Honzů se Dutch Open neúčastnil, Honza Kopůn se však s Martinem Šedivcem tento den vydali na pokus o rekord okolo ostrova Texel na katamaránu TEKKAT.

Třetí den závodu v pátek byl zrušen. Fouká stabilních 15 m/s a v nárazech 20 m/s. To není dobré pro katamarany, na vodu vyráží jen pát kiterů, jinak nikdo. Vítr postupně zanáší pískem desítky katamaránů na pláži.

Bude Round Texel?
Předpověď na hlavní sobotní závod je stejná jako na pátek a taky se vyplní. Vítr vanoucí už druhý den zvedl vlny, které dosahují až skoro 6m výše. Příboj nevypadá tak hrozivě, vítr fouká stejným směrem jakým se podél pobřeží valí příliv, takže se vlny u břehu tak extrémně nezvedají. Ale dále na stále jěště mělkém moři se zdá, že některé větší vlny každý katamarán musí převrátit. Nevěřím, že se závod bude konat, pokud ano, my do něj rozhodně nenastoupíme ani s tou nejmenší plachtou, co máme. Pořadatelé závod jistě zruší, jako to udělali předloni.

Domlouváme se posádkou Tigeru obou Honzů a Tekkatem Martina Šedivce, že si v neděli uděláme vlastní závod. Počasí na neděli má být zase ideální. Pozdě večer zjišťujeme, že organizátoři chtějí závod přesunout na neděli! To se ještě nestalo.

Round Texel 2012
A skutečně. Po oficiálním oznámení na ranním sobotním briefingu je všechno jasné. Jdeme do toho o den později. Učast odříká pouze 24 posádek. My však jdeme do toho. Spolu s námi 229 dalších lodí.

V neděli jsme na pláži včas. Při vytahování plachty nám pomáhají ochotní diváci, kterých jsou tu tisíce. „Koukejte, to jsou Češi“, slyšíme okolo. Jsme tu možná trochu za exoty. Obávám se překonání pobřežního surfu. Není zas tak hrozný, ale trochu to pění, po dvou dnech divokého větru není divu.Musíme dnes použít náhradní kormidla a ta se pro jeho projíždění moc nehodí. Oddychnu si až po sto metrech, kdy jsme bezpečně a bez problému na hluboké vodě. Jeden z katamaranů za námi to štěstí neměl a převrátil se.

Na startovní čáře jsme včas a vpředu. Po chvíli zjišťuji, že jsme asi na nesprávném konci vzdálenějším od břehu. V těsném závěsu za námi startuje Tiger obou českých Honzů. Pak následuje velký chumel lodí, které nás stíní (startuje se na zadní vítr) a nedovolí nám to pořádně rozjet na rozdíl od lodí u břehu. Ty nám celou cestu k majáku ujíždějí. Postupně však zrychlujeme, Jáchym jde do trapézu a konečně začínáme menší lodě okolo sebe předjíždět.

Za majákem rovná voda, jedeme těsně okolo pláže, kde stojí zástupy diváků. Musíme hodně ostřit, jdeme oba do trapézů abychom vyvážili genakr. Jsme v závětří ostrova, jsou zde proto časté poryvy střídané slabším větrem. Je třeba být ve střehu. Lodě jedou rychlostí 15-18 uzlů, těsně za sebou. Kousek nad námi zašustí genakr, jeden ze soupeřů to v poryvu neustál a překlápí se. A  za chvilku další.

My však upalujeme dál. Genaker jde dolů, musíme proplout mělčinami Wadensee. Následuje kurs na boční vítr. Oba do  trapézu. Při okruhových závodech na bočák normálně nejezdíme, je to nejvíce nebezpečný kurs. Dosahuje se při něm největší rychlost a čas na korekci poryvů je velmi krátký. Tady se mu nelze vyhnout. Náš Velocitek ukazuje 20 uzlů. Průměr na kilometr máme 18,5 uzle. Voda je zde rovná, co když ale zakopneme o mělčinu? Radši na to nemyslet…

V další kontrolní bráně se kurz mění na stoupačku. Z brány na nás lidi křičí, ať si povytáhneme kvůli mělčinám ploutve. Uděláme to, ale oproti ostatním začínáme ztrácet výšku i pořadí. Zasunujeme ploutve na maximum jako ostatní a jedeme dál. Projíždíme Molengat, objíždíme jihozápadní výběžek ostrova a ocitáme se opět ve vlnách. Nejsou nijak hrozivé, ale se slabším větrem a vlnami je naše loď evidentně pomalejší a velké hejno F18 nás zase začíná dojíždět. Do cíle zbývá asi posledních 10 km. Vytahujeme genakr, je to stále dost ostře proti větru, loď proto zrychluje jenom o 1-2 uzly. To ale stačí na to, abychom opět začali ujíždět mraku F18, které nás už málem dostihly. Do cíle jich ještě pár předjedeme. Dojíždíme po 3 hodinách a 57 minutách na 77. pozici. Po přepočtu Texel ratingem jsme pak na 138. místě. Kluci na F18 po přepočtu asi jen 5 minut za námi. Pro Jáchyma to byl zážitek, na víc jsme neměli a přečkali jsme to ve zdraví.